Puhelinvaihde: 010 381 147
Osuuskunta Maitosuomi
Extranet login Extranet login
Osuuskunta Maitosuomi

Ajankohtaista

Voipulaa ja vastuullisuutta


26.10.

Oman käsitykseni mukaan asiat ovat silloin Suomessa hyvin, kun voin loppumisen uhasta tulee ykkösuutinen. Voin väheneminen kauppojen hyllyillä ei kuitenkaan uhkaa kansakunnan olemassaolon perusteita, tai merkittävästi vaikuta monenkaan kansalaisen arkielämään. Viimeksi voipula oli otsikoissa 2011, ja nyt kun Joulua kohti mennään, tullee se jälleen näkymään julkisuudessa.

 

Voipula ja voin kova kysyntä maailmalla on arkipäivää, vaikka Suomen marketeissa edelleen voita löytyy, ja sitä myydään todella edullisesti. Korkea maailmanmarkkinahinta on mahdollistanut monessa kilpailijamaassa tuottajamaidon hinnan pysymisen korkealla tasolla jo hyvin pitkän ajan. Maitojauheen hinta johtuen lähes 350 miljoonan kilon EU-varastoissa ei korkea ole, mutta muissa Euroopan maissa kotimainen kysyntä on vahvistunut ja mahdollistanut korkeat tuottajahinnat.

 

 

Suomessa S- ja K-ryhmien yhteinen markkinaosuus on noin 85 %. Lidl on jo merkittävä tekijä, ja Lidlin markkinaosuus on kasvussa. Lidlin kasvu on meidän kannaltamme ongelmallinen siinä suhteessa, että Lidlin hyllyiltä ei Valion tuotteita löydy. Samoin kun Kesko osti Siwat ja Lähikaupan merkitsi se sitä, että Keskon omat Pirkkatuotteet korvasivat brändituotteet. Näin kävi muidenkin toimijoiden kun Valion osalta. Kaupan merkkien osuus on jatkuvassa kasvussa, maidoissa osuus on jo reilusti yli 60 % ja hyvin kannattavissa ruoanvalmistustuotteissakin yli 50 %. Ainoa tapa miten yksittäinen yritys voi tähän reagoida on kehittää sellaisia tuotteita, joita on vaikea lanseerata kaupan merkkeinä. Esimerkkeinä näistä ovat vaikka vuoden luomutuotteena palkittu jogurttinen Luomutuorepuuro tai uudet luomurahkat. Myös jatkossa on tulossa todella mielenkiintoisia uutuustuotteita. Maitotuotteiden kulutuksen lasku, kaupan merkkien kasvu ja kaupparyhmien tiukka hintakilpailu ovat tuottajamaidon hinnan kannalta hankalimmat asiat.

 

 

Laatu- ja tuotantotapauudistus tulee voimaan 1.1.2018 ja se koskettaa kaikkia tuottajia. Loppuvuoden tekeminen osuuskunnassa keskittyy nimenomaan tähän asiaan. Tilaisuuksia on paljon, tulkaa paikalle kuulemaan mistä on kysymys.

 

 

Vastuullisuus on päivän muotisana. Sen merkitystä toiminnassa korostetaan kaikilla toimialoilla. Myös maitotuotteiden myynti edellyttää meitä osoittamaan vastuullista toimintaa. Sinänsä tämä on meille suuri mahdollisuus, uhka ei missään tapauksessa. Pääosa maidontuotannon toimintamalleista on jo vanhastaan hyvin vastuullista. Uuden laatu- ja tuotantotapauudistuksen yksi tarkoitus on osittaa nämä asiat paketoimalla jo olemassa olevat käytännöt yhteen viestinnälliseen kokonaisuuteen, ja tuomalla muutamia kuluttajien kannalta tärkeitä asioita esiin. Antibioottien käyttö Suomessa on poikkeuksellisen alhaista, maidon laatu on hyvää ja kun vielä pystymme nykyistä paremmin osoittamaan eläinten suunnitelmallisen terveydenhoidon tason ja kattavuuden, on meillä kasassa tosi hyvä paketti kerrottavaksi kuluttajille.

 

Reima Luomala

toimitusjohtaja


Takaisin uutisiin