Puhelinvaihde: 010 381 147
Osuuskunta Maitosuomi
Extranet login Extranet login
Osuuskunta Maitosuomi

Ajankohtaista

Osuustoiminta vahvistuu – mikä on meidän roolimme muutoksessa?
30.03.

Suomalainen osuustoiminta on vahvempaa kuin koskaan. Tämä näkyy markkinajohtajan asemana, tai erittäin merkittävänä osuutena niin meijeriteollisuudessa, lihateollisuudessa, elintarvikkeiden kuluttajakaupassa kuin pankki- ja vakuutustoiminnassa. Tämä on hyvin poikkeuksellista, sillä esimerkiksi Ruotsissa maito- että lihateollisuus on karannut ruotsalaisten tuottajien hallinnasta.

 

 

 

Osuustoiminnan imago on erittäin hyvä – osuustoiminta nähdään isompana asiana kuin pelkästään teknisenä ratkaisu organisoida työtä ja toimeliaisuutta. Se on kannanotto yhteiskunnan taloudellisiin suhteisiin, meidän osallisuuteemme ja paikkaamme omassa yhteiskunnassamme. Suomalaisen tuottajaosuuskunnan tehtävä on tehdä mahdolliseksi ja kannattavaksi maataloustuotanto ja maatilojen tulevaisuudenusko Suomessa. Menestyvällä perhemaataloudella ja osuustoiminnalla on tiukka yhteys.

 

 

Osuustoimintayritykset ovat olleet rakennemuutoksen kourissa selviytyen siitä erittäin hyvin. Selviytyminen on perustunut osin yritysten roolien selkeyttämiseen, osin uusien mahdollisuuksien hyödyntämiseen.

 

 

Yhteiskunnan rakennemuutos ja digitalisaation kehittyminen ovat avanneet S-ryhmälle mahdollisuuksia pankkitoiminnan kehittämiselle täysin puhtaalta pöydältä ilman vanhoja rasitteita. Pankki- ja vakuutustoiminnassa OP-ryhmä on vastaavasti tehnyt uusia avauksia terveydenhuollon suuntaan. S-ryhmä on entistä tiukemmin profiloitunut kuluttajaosuuskunnaksi ja omien jäsentensä etujen ajajaksi.

Maataloustuotteiden hintojen ollessa poikkeuksellisen alhaalla on myös tuottajaosuuskuntien ja kuluttajaosuuskuntien välinen intressiero vahvistunut. Tätä eroa on vahvistanut S-ryhmän luopuminen maatalouskaupasta paria alueosuuskauppaa lukuun ottamatta.

 

 

Maatalouden rakennemuutos jatkuu. K-ryhmä on myynyt osan maatalouskonekaupasta Baltiassa ja mahdollisesti jatkossa myös Suomessa. Ostajana on vahva tanskalainen osuuskunta, Danish Agro, joka omistaa jo Hankkijan ja Munakunnan. Tuotantopanoskaupassa keskittyminen isompiin yksiköihin tulee jatkumaan, tätä kautta haetaan ostovolyymejä, mikä on välttämätöntä silloin kun marginaalit ovat hyvin pieniä. Meidän kannaltamme on riskinä, että tuotantopanoskauppa keskittyy entistä enemmän ulkomaisten toimijoiden käsiin huolimatta siitä, että ne ovat osuustoiminnallisia yrityksiä.

 

 

Valioryhmässä osuuskunnat ovat omassa tuotantopanoskaupassaan kilpailemassa näiden isojen, menestyvien ja kansainvälisten osuuskuntien kanssa. Meidän on löydettävä oma kilpailuetumme tässä taistelussa. Ostojen entistä voimakkaampi keskittäminen on yksi tekijä kilpailussa. Meillä on näyttöjä siitä, että pystymme alentamaan hintoja keskittämisellä, mutta riittääkö se tulevaisuudessa? Tuleeko miettiä vielä suurempia ostoyhteenliittymiä ja liittoutumia, jotta voisimme varmistaa omille maitoyrittäjillemme kilpailukykyiset hinnat? Toinen merkittävä kilpailuetu on tuotteiden maitoautojakelu, joka toki soveltuu ainoastaan pienten tavaramäärien toimittamiseen. Rakennemuutos on edennyt pitkälle, mutta muutos jatkuu ja meidän on löydettävä oma paikkamme siinä.

 

Reima Luomala

toimitusjohtaja


Takaisin uutisiin