Puhelinvaihde: 010 381 147
Osuuskunta Maitosuomi
Extranet login Extranet login
Osuuskunta Maitosuomi

Ajankohtaista

Markkinatilanteen kehittymisestä


27.10.

Lokakuun omistajakirjeen otsikko oli: Orastavaa kasvua vai normaalia vaihtelua? Markkinatilanteen ennustaminen tuntuu välillä samalta kuin sääprofeettojen sään ennustaminen, tulos riippuu käytetäänkö sammakoita, lammaslaumojen liikkeitä vai kirkon seinää. Markkinatilanne on kuitenkin edelleen vahvistunut, mutta edelleen on arvoitus miten lähitulevaisuus tulee menemään.

 

Maatalouden ja hintojen ennusteita tekevä Rabobank arvioi, että hintoja ajaa ylöspäin tuotannon väheneminen, ei kasvava kysyntä. Haastavat olosuhteet ja maatilojen pienet tai negatiiviset katteet ovat ajaneet maidontuotantoa alas odotettua nopeammin. Uudessa-Seelannissa tuotantokausi alkoi vaihtelevissa merkeissä, ja elokuussa 2016 tuotanto jäi 3 prosenttia vuoden 2015 vastaavasta. Heinäkuussa tuotanto putosi EU:ssa 1,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Lisäksi EU:n tuotanto voi edelleen pienentyä tuotannonvähennysohjelmista, ja joidenkin yksittäisten meijeriyritysten omien toimista johtuen. Suomen maidontuotannon kehittyminen vaikuttaa merkittävästi siihen kuinka paljon joudumme viemään maitojauhetta ja teollisuusvoita. Vaikka uusia markkinoita lisäarvotuotteille haetaan kuumeisesti, ovat nämä prosessit aina hitaita, ja hyvätkään tulokset eivät nopeasti vaikuta isoihin maitomääriin. Maitomäärät ovat olleet viime kuukasina laskussa, ja yleinen käsitys on, että tämä jatkuu koko sisäruokintakauden ajan. Vaikka tilatasolla maidon väheneminen on huono asia, vähentää maitomäärän pieneneminen koko maan tasolla vientitarvetta ja parantaa maidosta saatavaa hintaa. Nämä positiiviset signaalit ovat vielä niin heikkoja, että maidon hinnan nousua ei kannata odottaa. Niin isoa käännettä parempaan ei ole vielä tullut.

 

Luomu vetää jälleen

Luomu on ollut jo pitkään julkisessa keskustelussa keihäänkärkenä, ja sen kulutuksen on uskottu kasvavan nopeasti. Joskus on tuntunut, että juhlapuheet ja todellisuus eivät vastaa toisiaan. Julkisissa hankinnoissa pyritään kasvattamaan luomun ostoja ja toivotaan luomupäiviä kouluihin, samalla kuitenkin se rahamäärä, millä julkiset toimijat joutuvat päivän ruoka-annoksen koostamaan on erittäin pieni. Tiukoissa budjettiraameissa on vaikea kasvattaa luomun osuutta. Sama tilanne on myös yksityistalouksissa. Kauppaketjut edelleen kilpailevat kenellä on edullisin ruokakori, ja hinnan merkitys ostopäätöksiä tehtäessä on erittäin suuri. Myös niillä ihmisryhmillä, joilla oikeasti on edelleen rahaa käytössä. Viime kuukausina on kuitenkin maitopohjaisten luomutuotteiden myynti kehittynyt suotuisasti. Luomuvalikoima on kasvanut ja kaupan hinnoittelu on myös helpottanut ostopäätösten tekoa. Olemme nyt siinä onnellisessa tilanteessa, että Maitosuomen alueella olemme ottaneet lisää luomutuottajia. Valiossa nähdään luomu sellaisena lisäarvona, minkä ympärille tullaan entistä enemmän panostamaan sekä tuotteiston kehittämisessä, että myynnissä. Toivottavasti kasvu jatkuu.

 

Reima Luomala

Toimitusjohtaja


Takaisin uutisiin