Puhelinvaihde: 010 381 147
Osuuskunta Maitosuomi
Extranet login Extranet login
Osuuskunta Maitosuomi

Ajankohtaista

Halpuutusta, reiluutusta ja reilua kauppaa


02.05.

Otsikon termit ovat olleet pinnalla koko suomalaisen maitokriisin ajan. S-ryhmä aloitti halpuuttamisella pian Venäjän rajan sulkeuduttua, K-ryhmän vastaisku oli reiluuttaminen, ja lisähinnan vapaaehtoinen maksaminen kotimaisille tuottajille aluksi joulukinkuista ja nyt perusmaidosta.

 

 

Molemmat suuret kaupparyhmät korostavat kotimaisen tuotannon arvoa, ja ymmärtävät ainakin puheissa vaikean markkinatilanteen. On hyvä asia, että tuottajien ahdinko on huomattu. Kampanjoiden taakse on hyvä katsoa, erilaiset kampanjat hämmentävät varmasti sekä kuluttajia että tuottajia. Kaupanmerkkien osuus on merkittävästi kasvanut, ja kilpailu eri kaupparyhmittymien välillä on kovaa. Reiluutuskampanjat ovat nousseet markkinointivälineiksi. Miksi reiluutuksen pitäisi koskea ainoastaan perusmaitoja ja kaupanmerkkejä? Sen tulisi koskea kaikkia Suomalaisia tuotteita, ostamalla suomalaisia ja Valion tuotteita, tuetaan aidosti kaikkia suomalaisia tuottajia ja mahdollistetaan suomalainen ruoantuotanto. Osuustoiminnan perustana on jo reiluutus, koska tuotot jaetaan suoraan tuottajille.

 

Kaivoin arkistoista tohtori Matti Harjun kirjoituksen vuodelta 2009: Valioko reilun kaupan yritys?

Artikelissa Matti kirjoitti seuraavasti: Reilun kaupan kriteerien mukaisesti Valio on pientuottajien yritys, jonka hallinnossa tuottajilla on valta ja joka maksaa tuottajille markkinahinnan päälle ylimääräistä ja pyrkii maksimoimaan tuottajahinnan. Valio ei syrji pieniä eikä syrjässä asuvia tuottajia. Reilun kaupan kriteereissä organisaatiolle asetetaan myös ympäristöä ja henkilöstöä koskevia vaatimuksia, jotka Valio hyvin täyttää.

Valio on yksi harvoista ja varmasti suurin niistä Suomessa toimivista yrityksistä, jotka täyttävät reilun kaupan kriteerit.”

Tämä on sitä aitoa reilua kauppaa, missä kriteerejä ei käytetä ainoastaan oman markkinaosuuden kasvattamiseen, ja missä kriteerien valinta ei perustu vastaiskuun kilpailijoiden toimintaan. Toivottavasti jonakin päivänä suomalaiset kuluttajat ymmärtävät mitä on aito Reilu Kauppa!

 

Reima Luomala

toimitusjohtaja


Takaisin uutisiin